Videot ja podcastit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Linkit ja vinkit
Linkit ja vinkit

Myös aikuisten perusopetus sai päättöarvioinnin kriteerit
Opetushallitus on julkaissut aikuisten perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit arvosanoille 5, 7 ja 9 sekä täsmentänyt aikaisempia kriteereitä arvosanalle 8. Lasten ja nuorten perusopetuksen kriteerit julkaistiin joulukuussa 2020. Päättöarvioinnin kriteerien tarkoituksena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta ja arvosanojen vertailukelpoisuutta.
12. toukokuuta 2021
Helsingin Sanomat (hs.fi)
arviointikriteerit, OPH, arviointi
Mitä Pisa mittaa?
Hyvistä Pisa-tuloksista on tullut osa Suomen koululaitoksen brändiä, vaikka oikeastaan tutkimus ei edes mittaa koulussa opittua. Mistä Pisassa on siis kyse?
23. helmikuuta 2021
Helsingin Sanomat
peruskoulu, PISA, opiskelu
"Lukiodiplomia koskeva esitys on torso"
Minna-Kristiina Linkala, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Vantaan Sotungin lukiosta ottaa kantaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan selvitykseen, jossa ehdotetaan, että ylioppilastutkinnon viidennen kokeen voisi korvata lukiodiplomilla.
Voit seurata aiheesta käytyä keskustelua aikaisemmista nostoistamme.
28. tammikuuta 2021
Helsingin Sanomat
lukiodiplomi, Arviointi, LOPS, ylioppilastutkinto, mielipidekirjoitus
"Viides pakollinen koe tuo ylioppilastutkintoon monipuolisuutta"
Outi Vilkuna, Suomen kieltenopettajien liitto Sukol ry:n puheenjohtaja ottaa kantaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan selvitykseen, jossa ehdotetaan, että ylioppilastutkinnon viidennen kokeen voisi korvata lukiodiplomilla.
15. tammikuuta 2021
Helsingin Sanomat
mielipidekirjoitus, lukiodiplomi, Arviointi, lukio, LOPS, ylioppilastutkinto
Opetushallitus julkaisi perusopetuksen uudet päättöarvioinnin kriteerit
Kriteerit julkaistiin arvosanoille 5, 7, ja 9. Myös arvosanan 8 kriteerejä tarkennettiin. Kriteerit otetaan käyttöön 1.8.2021 ja niitä sovelletaan ensimmäistä kertaa yhdeksäsluokkalaisten päättöarvioinnissa keväällä 2022. Tutustu kriteereihin Opetushallituksen verkkosivuilla!
3. tammikuuta 2021
Opetushallitus
arviointikriteerit, perisopetus, arviointi
Onko kasi hyvä numero? Entä voiko ujous vaikuttaa numeroon? Viisi kysymystä ja vastausta oppilaiden arvioinnista
Mitä vanhempien on syytä arvioinnin muuttumisesta tietää? Vastaamassa on Oulun yliopiston dekaani Sari Harmoinen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/12/14/onko-kasi-hyva-numero-enta-voiko-ujous-vaikuttaa-numeroon-viisi-kysymysta-ja
13. joulukuuta 2020
Yle
Arviointi, yhdenvertaisuus, opetussuunnitelma, peruopetus, numeroarviointi
Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen etenee – arvosanoille määriteltyjä kriteeriluonnoksia voi kommentoida verkossa 28.8. alkaen
Opetushallitus on valmistellut luonnokset kriteereistä, joissa kuvataan mitä oppilaan tulee osata saadakseen päättöarvioinnissa arvosanan 5, 7, 8 tai 9 eri oppiaineissa. Arviointikriteerit on laadittu yhteistyössä asiantuntijoiden, opettajien ja sidosryhmien kanssa. Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerien luonnoksia voi kommentoida verkossa 28.8.–25.9.2020.
https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/perusopetuksen-arvioinnin-uudistaminen-etenee-arvosanoille-maariteltyja
27. elokuuta 2020
OPH
arviointikriteerit, perusopetus, Arviointi
Oppilaan arviointi perusopetuksessa poikkeusolojen aikana
Opetushallitus on laatinut ohjeistuksen siihen, miten poikkeusolot tulisi huomioida perusopetuksessa tapahtuvassa arvioinnissa.
6. huhtikuuta 2020
OPH
arviointi, poikkeusolot, perusopetus
Arvosanojen korotusinto vetää väkeä ylioppilaskirjoituksiin – lukiolainen Sini Ojala: ”Koepäivänä salissa istuu tosi paljon porukkaa”
Todistuksella on tärkeä merkitys opiskelijavalinnoissa. Arvosanojen korotusmahdollisuudet lisääntyivät viime syksynä.
1. maaliskuuta 2020
Yle
ylioppilastutkinto, lukio, arviointi
Numeroiden antamista aikaistetaan peruskouluissa – arviointia myös yhtenäistetään oppilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi
Arviointikäytännöt vaihtelevat kouluissa huomattavasti. Samalla osaamisella on voinut saada monta eri arvosanaa.
10. helmikuuta 2020
Yle
peruopetus, arviointi, OPH, numeroarviointi
Uudet Pisa-tulokset paljastavat lukuinnon syöksyn jatkuvan, pojista valtaosa lukee vain, jos on pakko
Euroopan maista vain Viro päihitti Suomen lukutaidossa, mutta Aasian maat ja alueet hallitsevat kärkisijoja. Heikkojen lukijoiden osuus Suomessa on noussut, mutta huippulukijoita on yhtä paljon kuin ennenkin.
3. joulukuuta 2019
Helsingin sanomat
PISA, arviointi
Vuoden opettaja 2019: Avoin kirje Opetushallituksen arviointityöryhmälle
Opetus- ja kulttuuriministeriön 5.11.2019 julkaisema tiedote ICILS: Suomalaistytöt poikia parempia monilukutaidossa ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa jakaa tärkeää tietoa oppilaidemme monilukutaidon tilasta.
11. marraskuuta 2019
Dimensio
arviointi, monilukutaito
Lukion uudet opetussuunnitelman perusteet julki: kurssit muuttuvat opintopisteiksi ja opinto-ohjausta saa myös valmistumisen jälkeen
Uudessa lukiossa korostuvat laaja-alaisuus ja ilmiöittäminen. Menetelmiä on kritisoitu peruskoulun opetussuunnitelmissa.
7. marraskuuta 2019
Yle
lukio, LOPS
Mielipide: Koulujen numeroarviointi saa suosimaan helpompia tehtäviä ja välttämään älyllisten riskien ottamista
Numerot ovat monelle helppo ja tuttu tapa, mutta siihen hyvät puolet jäävätkin. Tutkimusten mukaan koulunumerot ovat ongelma.
4. marraskuuta 2019
Helsingin Sanomat
numeroarviointi
Matematiikan arvosanojen painottamisella opiskelijavalinnoissa on vakavia seurauksia
Kun lukioissa ennen opiskeltiin valittuja vieraita kieliä pitkäjänteisesti lukion alusta loppuun, nyt niitä harrastellaan muutaman kurssin verran, ja sen jälkeen niistä luovutaan ”kannattavampien” aineiden hyväksi. Tätä opiskeltavien aineiden silppuuntumista on lisännyt korkeakoulujen päätös suosia matematiikkaa opiskelijavalinnoissaan.
29. syyskuuta 2019
Helsingin Sanomat
lukio, arviointi
Tästä tulee merkintä
Yhdelle Wilma on nerokas apuri, toiselle lasten rikosrekisteri. Kun koulu on muuttunut, Wilmakaan ei ole kuten ennen.
Wilma parhaassa mahdollisessa tilanteessa voi toimia koulun ja kodin välisen yhteistyön mahdollistajana ja formatiivisen arvioinnin kanavana.
18. huhtikuuta 2021
Helsingin Sanomat
Formatiivinen arviointi, Wilma, Palaute, Kodin ja koulun välinen yhteistyö
"Myös teatterin lukiodiplomi tarvitaan"
Maissi Salmi, teatteritaiteen lisensiaatti, ja Annemari Untamala, teatteritaiteen tohtori, ottavat kantaa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa lukiodiplomista käytävään keskusteluun.
5. helmikuuta 2021
Helsingin Sanomat
lukiodiplomi, lukio, ylioppilastutkinto, mielipidekirjoitus
Mihin suuntaan suomalainen koulutus on menossa?
PERUSKOULUSSA ja toisen asteen koulutuksessa tapahtuu nyt alkaneen vuoden aikana paljon.
Oppivelvollisuuden laajennus tuo jo tänä keväänä peruskoulunsa päättäville velvoitteen hakeutua toisen asteen opintoihin.
Lakiin kuuluu myös toisen asteen maksuttomuus. Jatkossa oppimateriaalien sekä vähintään seitsemän kilometrin pituisten koulumatkojen tulisi olla opiskelijalle maksuttomia. Mitä muutos tarkoittaa koulutuksen järjestäjien näkökulmasta?
20. tammikuuta 2021
Helsingin Sanomat
Arviointi
Esitys: Lukiodiplomilla voisi korvata yhden viidestä ylioppilastutkinnon kokeesta
Lukiodiplomeja voisi tällöin paremmin hyödyntää korkeakoulujen opiskelijavalinnassa.
11. tammikuuta 2021
Helsingin Sanomat
Arviointi, LOPS, ylioppilastutkinto, lukiodiplomi
Kuuleeko koulu!
Podcastia luotsaavat toimittaja Anu Heikkinen ja rehtori Pia Rauha. Heillä on tärkeä missio: rakentaa siltaa vanhempien ja koulun välille.
Uusin jakso: Onko kasi hyvä numero?
13. joulukuuta 2020
Yle Areena
Arviointi, yhdenvertaisuus, opetussuunnitelma, perusopetus, numeroarviointi
Opetushallitus julkaisi luonnokset siitä, mitä tulee osata saadakseen arvosanan 5, 7, 8 tai 9
Kriteerejä voi kommentoida 25. syyskuuta asti. Uudet kriteerit astuvat voimaan ensi vuonna.
29. elokuuta 2020
Helsingin Sanomat
Lukiolaiset tunnustavat Ylelle: Opiskelijat ovat huijanneet tehtävissä etäopetuksen aikana, mutta se saikin lukiot muuttamaan opetusta
Etäaika on sysännyt lukion opetusta ja arviointiperusteita uuteen suuntaan: Kurssin loppukoe ei muodosta enää yhtä suurta osaa arvosanasta. Perinteiset kokeet on osin korvattu esseillä, nippelitietoa ei enää kysellä.
18. toukokuuta 2020
Yle
lukio, arviointi, etäopetus
Opetushallitus täsmentää aikuisten perusopetuksen arviointilinjauksia
Opetushallitus on täsmentänyt aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia koskevaa lukua.
https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/opetushallitus-tasmentaa-aikuisten-perusopetuksen-arviointilinjauksia?fbclid=IwAR39VxDpqPCzJYgoG8GinCYecw2lDTooOFeP4N7Zduyr2cfT81aSu0QWhng
2. maaliskuuta 2020
OPH
perusopetus, arviointi
Arviointia peruskoulussa yhtenäistetään: ”Pärstäkerroin” ei vaikuta eikä ”armovitosia” anneta
Opetushallitus julkistaa tänään tiistaina tarkemmat kriteerit perusopetuksen arviointiin. Numeroarviointi aloitetaan jatkossa viimeistään neljännellä vuosiluokalla.
10. helmikuuta 2020
Helsingin Sanomat
perisopetus, arviointi, opettajat, OPH
Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen
Opetushallitus laatii tarkemmat kriteerit päättöarviointiin ja täsmentää kaikkia vuosiluokkia koskevia linjauksia yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.
30. joulukuuta 2019
OPH
arviointi, perusopetus
Pisa-tulokset julki: Suomalaislasten lukutaito maailman kärkeä, mutta erot kasvavat – pojista lähes kaksi kolmasosaa lukee vain, jos on pakko
Osaamiserot sukupuolten välillä ovat Suomessa OECD-maiden suurimmat. Myös perhetaustan vaikutus lasten taitotasoon on vahvistunut.
3. joulukuuta 2019
Yle
PISA, arviointi, lukutaito
Lukio-opetus mullistuu: Kurssit muuttuvat opintopisteiksi, oppiaineiden rajat murtuvat helpommin
Pohja on valtakunnallinen, ja kunnat työstävät nyt omat paikalliset versionsa. Yksityiskohdista voi vielä jokainen lukio muokata omat versionsa.
7. marraskuuta 2019
Helsingin Sanomat
LOPS , lukio, tavoitteet
Lukijan mielipide: Numeroarviointi kriteereineen vahvistaa oppilaiden yhdenvertaisuutta
Sanallisestakin arvioinnista on käytävä ilmi oppilaan osaamisen taso, mikä edellyttäisi myös yhtenäistä skaalausta.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006298364.html?fbclid=IwAR3-gkbyinHjvn3-xDafNj9HDbHnKr318ID0MucriyXwxq8PmDNswUKWYGw
7. marraskuuta 2019
Helsingin Sanomat
numeroarviointi, arviointi, yhdenvertaisuus
Näin lapset leikkivät
Kaksi tuntia ja 50 minuuttia. Niin paljon suomalainen lapsi leikkii tavallisena tarhapäivänä kahdeksan ja neljän välillä. Helsingin yliopiston mittava tutkimushanke on kirjannut sadoissa päiväkodeissa tarkasti muistiin, mitä lapset tekevät mihinkin aikaan.
3. lokakuuta 2019
Helsingin Sanomat
varhaiskasvatus, oppimisympäristön arviointi
Numeroarviointi alkaa jatkossa neljänneltä luokalta, OAJ tyytyväinen: "Sanallinen arviointi on pahimmillaan keinotekoista runoilua"
Tällä hetkellä numeroarvosanat on annettava kahdeksannesta luokasta alkaen.
16. syyskuuta 2019
Yle
numeroarviointi, perusopetus