HY__LP11_kasvaP_FI_B3____BW.jpg
Oulu_uni_logo_mv.png
AaltoYliopisto_logo_mv.png
UEF_eng_pysty_1_black.png
ulapland_MV_logo.png
aalogobasic4c_MV.jpeg
OKM_blanc_BG.png

©2019 by National network for developing assessment literacy KAARO

NEWSLETTER

Tervetuloa tutustumaan ajankohtaisiin medianostoihin arvioinnista.

Tältä sivulta löydät linkkejä ja uutisia arvioinnista. 

ARVIOINTI MEDIASSA

Seuraa arvioinnista kirjoitettuja uutisia ja osallistu keskusteluun. Löydät tältä sivulta ajankohtaiset medianostot arvioinnin ja arviointiosaamisen teemoista. 

Opetus- ja kulttuuriministeriön 5.11.2019 julkaisema tiedote ICILS: Suomalaistytöt poikia parempia monilukutaidossa ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa jakaa tärkeää tietoa oppilaidemme monilukutaidon tilasta.

Vuoden opettaja 2019: Avoin kirje Opetushallituksen arviointityöryhmälle

Dimensio

arviointi,monilukutaito

Uudessa lukiossa korostuvat laaja-alaisuus ja ilmiöittäminen. Menetelmiä on kritisoitu peruskoulun opetussuunnitelmissa.

Lukion uudet opetussuunnitelman perusteet julki: kurssit muuttuvat opintopisteiksi ja opinto-ohjausta saa myös valmistumisen jälkeen

Yle

lukio,LOPS

Numerot ovat monelle helppo ja tuttu tapa, mutta siihen hyvät puolet jäävätkin. Tutkimusten mukaan koulunumerot ovat ongelma.

Mielipide: Koulujen numeroarviointi saa suosimaan helpompia tehtäviä ja välttämään älyllisten riskien ottamista

Helsingin Sanomat

numeroarviointi

Kun lukioissa ennen opiskeltiin valittuja vieraita kieliä pitkäjänteisesti lukion alusta loppuun, nyt niitä harrastellaan muutaman kurssin verran, ja sen jälkeen niistä luovutaan ”kannattavampien” aineiden hyväksi. Tätä opiskeltavien aineiden silppuuntumista on lisännyt korkeakoulujen päätös suosia matematiikkaa opiskelijavalinnoissaan.

Matematiikan arvosanojen painottamisella opiskelijavalinnoissa on vakavia seurauksia

Helsingin Sanomat

lukio,arviointi

Opetushallitus on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet kommentoitaviksi verkkosivuillaan. Kehittämistyön tavoitteena on arvioinnin yhdenvertaisuuden lisääminen ja sen myötä peruskoulun tasa-arvoisuuden vahvistaminen. Kaikkia vuosiluokkia koskevia arvioinnin kansallisia linjauksia tarkennetaan osana päättöarvioinnin uudistamista.

Perusopetuksen arvioinnin periaatteet uudistuvat – luonnos avattu kommentoitavaksi

OPH

perusopetus,arviointi

Viimeaikainen koulukeskustelu on keskittynyt parjaamaan ajankohtaisia koulu-uudistuksia, kuten opetussuunnitelmaa ja avoimiin tiloihin perustuvaa koulurakentamista. Oppimisen tutkijoiden silmin keskustelu on kuitenkin hakoteillä.

Lapsi ei pärjää yksin – ei myöskään opettaja

Kaleva

itseohjautuvuus

Ylioppilaskokeensa uusineista vähintään kolmannes tai jopa puolet onnistuu korottamaan arvosanaansa. Ylioppilastutkintolautakunta kertoi aiemmin virheellisesti, että onnistumisprosentti olisi vain 5–6.

Syksyllä ylioppilaskokeen arvosanoja saa alkaa korottaa rajoituksetta, ja uusiminen kannattaa aiemmin kerrottua useammin

Helsingin Sanomat

lukio,ylioppilastutkinto

Esimerkiksi kahden luokan opettajat voivat antaa työpanoksensa yhdelle, isommalle ryhmälle.

Yhteisopettajuus lisääntyy Lahden alakouluissa

Yle

opettajat,yhteisopettajuus

Abitti-koejärjestelmästä aiheutui käyttöönottonsa jälkeen kaikenlaisia ongelmia. Nyt vikoja on enää vähän, ja valituksia syntyy lähinnä laitteiden yhteensopivuuteen liittyvistä seikoista.

Uusi 14 miljoonaa maksanut koejärjestelmä aiheutti lukiolaisille paljon päänvaivaa, mutta nyt sen pitäisi viimein toimia

Helsingin Sanomat

ylioppilastutkinto,lukio,abitti

Tutkimuksen mukaan suomalaiset opettajat kehittävät osaamistaan aktiivisesti. Verrattuna edelliseen, viiden vuoden takaiseen tutkimukseen opettajien ammatillisen osaamisen kehittämisen tarve oli kasvanut eniten oppilasarvioinnin käytännöissä.

Tutkimus: Opettajat haluaisivat parempaa työrauhaa ja pienempiä ryhmäkokoja, mutta eivät vaihtaisi ammattiaan

Karjalainen

Talis2018,opettajat,tutkimus

Pohja on valtakunnallinen, ja kunnat työstävät nyt omat paikalliset versionsa. Yksityiskohdista voi vielä jokainen lukio muokata omat versionsa.

Lukio-opetus mullistuu: Kurssit muuttuvat opintopisteiksi, oppiaineiden rajat murtuvat helpommin

Helsingin Sanomat

LOPS ,lukio,tavoitteet

Sanallisestakin arvioinnista on käytävä ilmi oppilaan osaamisen taso, mikä edellyttäisi myös yhtenäistä skaalausta.

Lukijan mielipide: Numeroarviointi kriteereineen vahvistaa oppilaiden yhdenvertaisuutta

Helsingin Sanomat

numeroarviointi,arviointi,yhdenvertaisuus

Kaksi tuntia ja 50 minuuttia. Niin paljon suomalainen lapsi leikkii tavallisena tarhapäivänä kahdeksan ja neljän välillä. Helsingin yliopiston mittava tutkimushanke on kirjannut sadoissa päiväkodeissa tarkasti muistiin, mitä lapset tekevät mihinkin aikaan.

Näin lapset leikkivät

Helsingin Sanomat

varhaiskasvatus,oppimisympäristön arviointi

Tällä hetkellä numeroarvosanat on annettava kahdeksannesta luokasta alkaen.

Numeroarviointi alkaa jatkossa neljänneltä luokalta, OAJ tyytyväinen: "Sanallinen arviointi on pahimmillaan keinotekoista runoilua"

Yle

numeroarviointi,perusopetus

Miten opettaja voi päättää kuvataiteen arvosanan, kun jokainen piirtää tavallaan? Helppoa se ei ole edes matematiikassa, sillä arviointikriteerit ovat monimutkaiset ja niitä on liikaa.

Oppilaat saivat samalla osaamisella monta eri arvosanaa – numeroarviointi menee kouluissa uusiksi

Yle

arviointi,arviointikriteerit

Itä-Suomen aluehallintovirasto haluaa, että koulujen numeroarviointi muuttuu tasapuolisemmaksi.

"Osa oppilaista on ihan pihalla" – valvova viranomainen suomii kovin sanoin koulujen uusia opetusmetodeja

Yle

ops,arviointi

Enää ei peruskoululaisen tarvitse oppia Pohjanmaan jokia tai Anjalan liittoa. Tärkeämpää on oppia ymmärtämään, mistä tietoa saa – ja miten sitä käytetään.

Yli 60 000 lasta aloittaa perus­koulun: HS selvitti, mitä heille nykyään opetetaan

Helsingin Sanomat

peruskoulu,opetussuunnitelma,tavoitteet,opiskelutaidot

Opettajalle jää enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen, kun aikaa ei kulu eri sähköisten järjestelmien välillä poukkoiluun.

Tekoäly korjaa pian koulutehtävät – Vantaa kokoaa myös arvioinnin ja yhteydenpidon koteihin yhdelle digitaaliselle alustalle

Yle

arviointi,digitaalisuus

Opettajilta tulleen palautteen mukaan arviointi on muuttunut työlääksi ja he ovat ymmällään arviointikriteerien edessä. Arviointikriteerit eivät ole selkeitä myöskään vanhemmille ja oppilaille.

Miten toisen kutonen voi olla toisen ysi? Opettajat, oppilaat ja vanhemmat ymmällään oppilasarvioinnista

OAJ

Arviointi,opettajat

Viiden vuoden aikana opettajien ammatillisen osaamisen kehittämisen tarve oli kasvanut eniten oppilasarvioinnin käytännöissä. Eniten suomalaisopettajat tarvitsevat osaamisensa kehittämistä tieto- ja viestintäteknologiassa, oppilasarvioinnin käytännöissä ja erityisoppilaiden opettamisessa.

Suomalaisopettajat kokevat työtään arvostettavan

OKM

Talis2018,opettajat