Rahoittaa:

©2019 by National network for developing assessment literacy KAARO

HY__LP11_kasvaP_FI_B3____BW.jpg
Oulu_uni_logo_mv.png
AaltoYliopisto_logo_mv.png
UEF_eng_pysty_1_black.png
ulapland_MV_logo.png
aalogobasic4c_MV.jpeg
NEWSLETTER

Tervetuloa tutustumaan ajankohtaisiin medianostoihin arvioinnista.

Tältä sivulta löydät linkkejä ja uutisia arvioinnista. 

ARVIOINTI MEDIASSA

Seuraa arvioinnista kirjoitettuja uutisia ja osallistu keskusteluun. Löydät tältä sivulta ajankohtaiset medianostot arvioinnin ja arviointiosaamisen teemoista. 

Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen

Opetushallitus laatii tarkemmat kriteerit päättöarviointiin ja täsmentää kaikkia vuosiluokkia koskevia linjauksia yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.

OPH

arviointi,perusopetus

Pisa-tulokset julki: Suomalaislasten lukutaito maailman kärkeä, mutta erot kasvavat – pojista lähes kaksi kolmasosaa lukee vain, jos on pakko

Osaamiserot sukupuolten välillä ovat Suomessa OECD-maiden suurimmat. Myös perhetaustan vaikutus lasten taitotasoon on vahvistunut.

Yle

PISA,arviointi,lukutaito

Lukio-opetus mullistuu: Kurssit muuttuvat opintopisteiksi, oppiaineiden rajat murtuvat helpommin

Pohja on valtakunnallinen, ja kunnat työstävät nyt omat paikalliset versionsa. Yksityiskohdista voi vielä jokainen lukio muokata omat versionsa.

Helsingin Sanomat

LOPS ,lukio,tavoitteet

Lukijan mielipide: Numeroarviointi kriteereineen vahvistaa oppilaiden yhdenvertaisuutta

Sanallisestakin arvioinnista on käytävä ilmi oppilaan osaamisen taso, mikä edellyttäisi myös yhtenäistä skaalausta.

Helsingin Sanomat

numeroarviointi,arviointi,yhdenvertaisuus

Näin lapset leikkivät

Kaksi tuntia ja 50 minuuttia. Niin paljon suomalainen lapsi leikkii tavallisena tarhapäivänä kahdeksan ja neljän välillä. Helsingin yliopiston mittava tutkimushanke on kirjannut sadoissa päiväkodeissa tarkasti muistiin, mitä lapset tekevät mihinkin aikaan.

Helsingin Sanomat

varhaiskasvatus,oppimisympäristön arviointi

Numeroarviointi alkaa jatkossa neljänneltä luokalta, OAJ tyytyväinen: "Sanallinen arviointi on pahimmillaan keinotekoista runoilua"

Tällä hetkellä numeroarvosanat on annettava kahdeksannesta luokasta alkaen.

Yle

numeroarviointi,perusopetus

Oppilaat saivat samalla osaamisella monta eri arvosanaa – numeroarviointi menee kouluissa uusiksi

Miten opettaja voi päättää kuvataiteen arvosanan, kun jokainen piirtää tavallaan? Helppoa se ei ole edes matematiikassa, sillä arviointikriteerit ovat monimutkaiset ja niitä on liikaa.

Yle

arviointi,arviointikriteerit

"Osa oppilaista on ihan pihalla" – valvova viranomainen suomii kovin sanoin koulujen uusia opetusmetodeja

Itä-Suomen aluehallintovirasto haluaa, että koulujen numeroarviointi muuttuu tasapuolisemmaksi.

Yle

ops,arviointi

Yli 60 000 lasta aloittaa perus­koulun: HS selvitti, mitä heille nykyään opetetaan

Enää ei peruskoululaisen tarvitse oppia Pohjanmaan jokia tai Anjalan liittoa. Tärkeämpää on oppia ymmärtämään, mistä tietoa saa – ja miten sitä käytetään.

Helsingin Sanomat

peruskoulu,opetussuunnitelma,tavoitteet,opiskelutaidot

Tekoäly korjaa pian koulutehtävät – Vantaa kokoaa myös arvioinnin ja yhteydenpidon koteihin yhdelle digitaaliselle alustalle

Opettajalle jää enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen, kun aikaa ei kulu eri sähköisten järjestelmien välillä poukkoiluun.

Yle

arviointi,digitaalisuus

Miten toisen kutonen voi olla toisen ysi? Opettajat, oppilaat ja vanhemmat ymmällään oppilasarvioinnista

Opettajilta tulleen palautteen mukaan arviointi on muuttunut työlääksi ja he ovat ymmällään arviointikriteerien edessä. Arviointikriteerit eivät ole selkeitä myöskään vanhemmille ja oppilaille.

OAJ

Arviointi,opettajat

Suomalaisopettajat kokevat työtään arvostettavan

Viiden vuoden aikana opettajien ammatillisen osaamisen kehittämisen tarve oli kasvanut eniten oppilasarvioinnin käytännöissä. Eniten suomalaisopettajat tarvitsevat osaamisensa kehittämistä tieto- ja viestintäteknologiassa, oppilasarvioinnin käytännöissä ja erityisoppilaiden opettamisessa.

OKM

Talis2018,opettajat

Perusopetuksen arviointi vihdoin kuntoon

Opetushallitus on päättänyt yhdenmukaistaa perusopetuksen päättöarviointia laatimalla kriteerit myös arvosanoille 5, 7 ja 9.

Aamuset kaupunkimedia

perusopetus,arviointi,OPH

Uudet Pisa-tulokset paljastavat lukuinnon syöksyn jatkuvan, pojista valtaosa lukee vain, jos on pakko

Euroopan maista vain Viro päihitti Suomen lukutaidossa, mutta Aasian maat ja alueet hallitsevat kärkisijoja. Heikkojen lukijoiden osuus Suomessa on noussut, mutta huippulukijoita on yhtä paljon kuin ennenkin.

Helsingin sanomat

PISA,arviointi

Vuoden opettaja 2019: Avoin kirje Opetushallituksen arviointityöryhmälle

Opetus- ja kulttuuriministeriön 5.11.2019 julkaisema tiedote ICILS: Suomalaistytöt poikia parempia monilukutaidossa ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa jakaa tärkeää tietoa oppilaidemme monilukutaidon tilasta.

Dimensio

arviointi,monilukutaito

Lukion uudet opetussuunnitelman perusteet julki: kurssit muuttuvat opintopisteiksi ja opinto-ohjausta saa myös valmistumisen jälkeen

Uudessa lukiossa korostuvat laaja-alaisuus ja ilmiöittäminen. Menetelmiä on kritisoitu peruskoulun opetussuunnitelmissa.

Yle

lukio,LOPS

Mielipide: Koulujen numeroarviointi saa suosimaan helpompia tehtäviä ja välttämään älyllisten riskien ottamista

Numerot ovat monelle helppo ja tuttu tapa, mutta siihen hyvät puolet jäävätkin. Tutkimusten mukaan koulunumerot ovat ongelma.

Helsingin Sanomat

numeroarviointi

Matematiikan arvosanojen painottamisella opiskelijavalinnoissa on vakavia seurauksia

Kun lukioissa ennen opiskeltiin valittuja vieraita kieliä pitkäjänteisesti lukion alusta loppuun, nyt niitä harrastellaan muutaman kurssin verran, ja sen jälkeen niistä luovutaan ”kannattavampien” aineiden hyväksi. Tätä opiskeltavien aineiden silppuuntumista on lisännyt korkeakoulujen päätös suosia matematiikkaa opiskelijavalinnoissaan.

Helsingin Sanomat

lukio,arviointi

Perusopetuksen arvioinnin periaatteet uudistuvat – luonnos avattu kommentoitavaksi

Opetushallitus on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet kommentoitaviksi verkkosivuillaan. Kehittämistyön tavoitteena on arvioinnin yhdenvertaisuuden lisääminen ja sen myötä peruskoulun tasa-arvoisuuden vahvistaminen. Kaikkia vuosiluokkia koskevia arvioinnin kansallisia linjauksia tarkennetaan osana päättöarvioinnin uudistamista.

OPH

perusopetus,arviointi

Lapsi ei pärjää yksin – ei myöskään opettaja

Viimeaikainen koulukeskustelu on keskittynyt parjaamaan ajankohtaisia koulu-uudistuksia, kuten opetussuunnitelmaa ja avoimiin tiloihin perustuvaa koulurakentamista. Oppimisen tutkijoiden silmin keskustelu on kuitenkin hakoteillä.

Kaleva

itseohjautuvuus

Syksyllä ylioppilaskokeen arvosanoja saa alkaa korottaa rajoituksetta, ja uusiminen kannattaa aiemmin kerrottua useammin

Ylioppilaskokeensa uusineista vähintään kolmannes tai jopa puolet onnistuu korottamaan arvosanaansa. Ylioppilastutkintolautakunta kertoi aiemmin virheellisesti, että onnistumisprosentti olisi vain 5–6.

Helsingin Sanomat

lukio,ylioppilastutkinto

Yhteisopettajuus lisääntyy Lahden alakouluissa

Esimerkiksi kahden luokan opettajat voivat antaa työpanoksensa yhdelle, isommalle ryhmälle.

Yle

opettajat,yhteisopettajuus

Uusi 14 miljoonaa maksanut koejärjestelmä aiheutti lukiolaisille paljon päänvaivaa, mutta nyt sen pitäisi viimein toimia

Abitti-koejärjestelmästä aiheutui käyttöönottonsa jälkeen kaikenlaisia ongelmia. Nyt vikoja on enää vähän, ja valituksia syntyy lähinnä laitteiden yhteensopivuuteen liittyvistä seikoista.

Helsingin Sanomat

ylioppilastutkinto,lukio,abitti

Tutkimus: Opettajat haluaisivat parempaa työrauhaa ja pienempiä ryhmäkokoja, mutta eivät vaihtaisi ammattiaan

Tutkimuksen mukaan suomalaiset opettajat kehittävät osaamistaan aktiivisesti. Verrattuna edelliseen, viiden vuoden takaiseen tutkimukseen opettajien ammatillisen osaamisen kehittämisen tarve oli kasvanut eniten oppilasarvioinnin käytännöissä.

Karjalainen

Talis2018,opettajat,tutkimus

Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen etenee

Opetushallitus valmistelee perusopetuksen päättöarvioinnin uusia kriteerejä ja arvioinnin linjausten täsmennyksiä yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tarkempien kriteerien tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.

Opetushallitus

OPH,tiedote,arviointi