Arviointi pedagogisena työvälineenä lukiossa MOOC-verkkokurssi
KEVÄT 2021
Tervetuloa mukaan kurssille!
KURSSIn yleisesittely
Kohderyhmä: lukion opettajat ja opettajaopiskelijat
Kurssin toteutus: joustava verkkokurssi MOOC-alustalla
Kurssikuvaus: Arviointi pedagogisena työvälineenä lukiossa MOOC-verkkokurssi johdattaa opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiosaamistaan ja -käytänteitään. Kurssilla tutustutaan arviointia ja oppimista määritteleviin teorioihin ja opitaan yhdessä soveltamaan teorioita omaan opetustyöhön. Kurssilla rakennetaan arviointiosaamisen kehittämissuunnitelmaa ja käydään vertaisverkkokeskusteluja, joissa arviointikäytänteitä tarkastellaan yhdessä. Kurssi sopii hyvin kiireisenkin arjen keskellä tehtäväksi, koska kurssia voi suorittaa omaan tahtiin ja tehtäviä voi palauttaa aina 15.6. saakka.
Kurssin suorittaminen: Kolme vertaisverkkokeskustelua, kolme tehtävää, kurssimateriaaliin tutustuminen
KURSSIN aikataulu ja rakenne:
Alla oleva aikataulu on suositusaikataulu, joka kuvaa kurssien eri osioiden avautumispäivät sekä tehtävien suositellut palautusaikataulut. Osallistujat voivat kuitenkin suorittaa kurssia joustavasti oman aikataulunsa mukaan ja tehdä ja palauttaa kaikkia suorituksia aina 15.6. saakka.
KURSSIN TAVOITTEEt
-
antaa teoria ja tutkimuspohjaa opettajien arviointikäytänteiden kehittämiselle
-
tukea arvioinnin monipuolisia käytänteitä ja arviointikäytänteiden kehittämistä
-
tarjota vertaisoppimiselle aikaa opettajien yhteisen arviointikeskustelun alustana
Kurssin sisältö
-
johdatus arvioinnin teorioihin
-
kasvun ajattelumalli arvioinnissa
-
oppimaan oppiminen ja arviointi
-
ajattelutaitojen ja oppimisstrategioiden tukeminen arvioinnilla
-
arviointi oppimisen tukena
-
itse- ja vertaisarviointi
-
portfoliot arvioinnissa
-
digitaalinen arviointi
kurssikirjallisuus
-
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019, Opetushallitus
-
Arviointia toteuttamassa: näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin (2017) Eija Kauppinen (toim.) & Erja Vitikka (toim.) Opetushallitus
-
Ajattelun taidot ja oppiminen (2016) Irmeli Halinen; Risto Hotulainen; Eija Kauppinen; Päivi Nilivaara; Asta Raami; Mari-Pauliina Vainikainen, PS-kustannus
-
Growth Mindset, Carol Dweck 2006
-
Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa 2019, KARVI

Kouluttajat
marja tamm
risto hotulainen
Päivi atjonen
sari harmoinen
kaarina karasti

LISÄTIETOJA
Projektipäällikkö
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO
Projektisuunnittelija
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO