Videot ja podcastit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Linkit ja vinkit
Linkit ja vinkit
Arviointi mediassa

Arviointikriteerit ja oppimisen tavoitteet taide- ja taitoaineissa -verkkokurssi, 5 op
17.1.-11.4.2022
Kohderyhmä: Erityisesti taide- ja taitoaineiden aineenopettajat ja aineenopettajaopiskelijat. Kurssi on osallistujillle maksuton.
​
Kurssin toteutus: Kaksi koulutuspäivää verkossa, kolme etäjaksoa MOOC-oppimisympäristössä ja pienryhmätapaamisina etäyhteyksin.
Kurssikuvaus: Kurssi johdattaa taide- ja taitoaineiden opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiaan uudistuneen opetussuunnitelman arviointiluvun sekä uudistuneiden päättöarvioinnin kriteereihin avulla. Kurssilla perehdytään tarkemmin taide- ja taitoaineiden päättöarvioinnin kriteereihin, mikä tukee kriteeriperustaisen arvioinnin toteuttamista perusopetuksen arjessa. Kurssin kantavia teemoja ovat yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus arviointityön perusteena.
​
Kurssilla pääset pohtimaan ja ratkomaan arvioinnin kysymyksiä YHDESSÄ ryhmän ja ainekohtaisen fasilitaattorin kanssa asiantuntijaesitysten virittämänä, mutta niin että kurssi pyritään pitämään mahdollisimman vähän kuormittavana jo valmiiksi kuormittavan opetustyön ohella.
​
Kurssin sisältö:
-
uudistuneet päättöarvioinnin kriteerit taide- ja taitoaineissa
-
oppimistavoitteet ja arviointikriteerit arvioinnin perustana
-
arvioinnin yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus
-
kriteeriperustaisen arvioinnin suunnittelu ja toteutus taide- ja taitoaineissa
-
oppimistavoitteiden ja arviointikriteerien sanoittaminen oppilaalle ja huoltajalle
-
monipuoliset arviointimenetelmät​​​​​
​Kurssin tavoitteet:
-
tukea perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisten uusien arviointiperiaatteiden ja -kriteerien käyttöönottoa taide- ja taitoaineissa
-
kehittää toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä arvioinnin dialogisuuden edistämiseksi taide- ja taitoaineiden erityispiirteet huomioiden, kokeilemalla ja tutkimukseen perustuen
-
antaa teoria- ja tutkimuspohjaa arvioinnin kriteeripohjaiselle kehittämiselle
-
tukea opettajan arviointiosaamisen reflektointia ja arvioinnin suunnitelmallista kehittämistä oppimistavoitteiden ja arviointikriteereiden ohjaamana
-
tarjota vertaisoppimiselle ja arvioinnin yhteiselle kehittämiselle aikaa​​
Kurssin suorittaminen: Kahteen koulutuspäivään osallistuminen verkossa, kolmen etäjakson tehtävät sekä opettajatiimeissä työskentelyä. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
​​
Kurssin aikataulu ja rakenne:
​
Kurssille otetaan mukaan rajallinen määrä opettajia. Kevään 2022 kurssi järjestetään Aalto-yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyönä kaksikielisesti. Ruotsinkieliseen ryhmään voit ilmoittautua täältä.
​
Kevät 2022 kurssi:
​
-
Kurssityöskentely alkaa ennakkotehtävällä ja etäjakso-osuudella 17.1.2022.
-
Kurssipäivät etäyhteydellä ovat ma 14.2.2022 klo 9.30-16.00 ja ma 14.3.2022 klo 9.30-16.00 (etänä, mutta läsnäolo ja keskusteluihin osallistuminen on erittäin tärkeää).
-
Kurssi päättyy toisen etäjakson jälkeen 11.4.2022.
-
Ilmoittautumista on jatkettu - ilmoittaudu viimeistään 31.1.2022!

Kouluttajat: ​Leena Knif, Mia Skog, Tiia Hintsa, Miia Hast, Mirja Hiltunen, Elina Laakso, Eila Lindfors, Marja Myllykangas, Minna Muukkonen, Martti Raevaara, Auli Saarinen, Katja Sutela ja Titta Suvanto.
Lisätietoja:
Vastuukouluttajat Leena Knif, leena.knif@aalto.fi ja Mia Skog, mia.skog@abo.fi.
​Ilmoittautuminen:
​