top of page

Arviointikriteerit ja oppimisen tavoitteet taide- ja taitoaineissa -verkkokurssi, 5 op

17.1.-11.4.2022

Kohderyhmä: Erityisesti taide- ja taitoaineiden aineenopettajat ja aineenopettajaopiskelijat. Kurssi on osallistujillle maksuton.

​

Kurssin toteutus: Kaksi koulutuspäivää verkossa, kolme etäjaksoa MOOC-oppimisympäristössä ja pienryhmätapaamisina etäyhteyksin.

 

Kurssikuvaus: Kurssi johdattaa taide- ja taitoaineiden opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiaan uudistuneen opetussuunnitelman arviointiluvun sekä uudistuneiden päättöarvioinnin kriteereihin avulla. Kurssilla perehdytään tarkemmin taide- ja taitoaineiden päättöarvioinnin kriteereihin, mikä tukee kriteeriperustaisen arvioinnin toteuttamista perusopetuksen arjessa. Kurssin kantavia teemoja ovat yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus arviointityön perusteena.

​

Kurssilla pääset pohtimaan ja ratkomaan arvioinnin kysymyksiä YHDESSÄ ryhmän ja ainekohtaisen fasilitaattorin kanssa asiantuntijaesitysten virittämänä, mutta niin että kurssi pyritään pitämään mahdollisimman vähän kuormittavana jo valmiiksi kuormittavan opetustyön ohella.

​

Kurssin sisältö:

  • uudistuneet päättöarvioinnin kriteerit taide- ja taitoaineissa

  • oppimistavoitteet ja arviointikriteerit arvioinnin perustana

  • arvioinnin yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus

  • kriteeriperustaisen arvioinnin suunnittelu ja toteutus taide- ja taitoaineissa

  • oppimistavoitteiden ja arviointikriteerien sanoittaminen oppilaalle ja huoltajalle

  • monipuoliset arviointimenetelmät​​​​​

 

​Kurssin tavoitteet: 

  • tukea perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisten uusien arviointiperiaatteiden ja -kriteerien käyttöönottoa taide- ja taitoaineissa

  • kehittää toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä arvioinnin dialogisuuden edistämiseksi taide- ja taitoaineiden erityispiirteet huomioiden, kokeilemalla ja tutkimukseen perustuen

  • antaa teoria- ja tutkimuspohjaa arvioinnin kriteeripohjaiselle kehittämiselle

  • tukea opettajan arviointiosaamisen reflektointia ja arvioinnin suunnitelmallista kehittämistä oppimistavoitteiden ja arviointikriteereiden ohjaamana

  • tarjota vertaisoppimiselle ja arvioinnin yhteiselle kehittämiselle aikaa​​

 

Kurssin suorittaminen: Kahteen koulutuspäivään osallistuminen verkossa, kolmen etäjakson tehtävät sekä opettajatiimeissä työskentelyä. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

​​

Kurssin aikataulu ja rakenne:

​

Kurssille otetaan mukaan rajallinen määrä opettajia. Kevään 2022 kurssi järjestetään Aalto-yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyönä kaksikielisesti. Ruotsinkieliseen ryhmään voit ilmoittautua täältä

​

Kevät 2022 kurssi:

​

  • Kurssityöskentely alkaa ennakkotehtävällä ja etäjakso-osuudella 17.1.2022.

  • Kurssipäivät etäyhteydellä ovat ma 14.2.2022 klo 9.30-16.00 ja ma 14.3.2022 klo 9.30-16.00 (etänä, mutta läsnäolo ja keskusteluihin osallistuminen on erittäin tärkeää).

  • Kurssi päättyy toisen etäjakson jälkeen 11.4.2022.

  • Ilmoittautumista on jatkettu - ilmoittaudu viimeistään 31.1.2022!

tt_kurssipolku_yleinen.png

Kouluttajat: ​Leena Knif, Mia Skog, Tiia Hintsa, Miia Hast, Mirja Hiltunen, Elina Laakso, Eila Lindfors, Marja Myllykangas, Minna Muukkonen, Martti Raevaara, Auli Saarinen, Katja Sutela ja Titta Suvanto.

 

Lisätietoja: 

Vastuukouluttajat Leena Knif, leena.knif@aalto.fi ja Mia Skog, mia.skog@abo.fi.

 

​Ilmoittautuminen:

 

 

​

bottom of page