Videot ja podcastit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Linkit ja vinkit
Linkit ja vinkit
Arviointi mediassa

Bedömningskriterier och lärandemål i konst- och färdighetsämnen, 5 sp
17.1.-11.4.2022
Allmänt om kursen
Under fortbildningen får lärare i konst- och färdighetsämnen möjlighet att reflektera och utveckla sin bedömning genom de ämnesvisa kunskapskraven och lärandemålen. På fortbildningen fördjupar deltagarna sig i konst- och färdighetsämnenas slutbedömningskriterier, vilket stöder genomförandet av kriteriebaserad bedömning i undervisningen. Fortbildningen ger verktyg för att genomföra en öppen och jämlik bedömning.
Målgrupp: ämneslärare i konst- och färdighetsämnen, ämneslärarstuderande i konst- och färdighetsämnen
Kursen är tvåspråkig och arrangeras i samarbete mellan Aalto universitet och Åbo Akademi. Föreläsningarna hålls på finska och textas till svenska. Deltagarna får delta i diskussioner och göra skriftliga uppgifter på eget modersmål (svenska eller finska).
Kursens centrala innehåll:
-
De förnyade slutbedömningskriterierna i konst- och färdighetsämnen
-
Lärandemål och bedömningskriterier som grund för bedömningen
-
Bedömningens jämställhet och jämlikhet
-
Planering och implementering av kriteriebaserad bedömning i konst- och färdighetsämnen
-
Kommunicering av lärandemål och bedömningskriterier till elever och vårdnadshavare
-
Mångsidiga bedömningsmetoder
Målet med kursen:
-
Stödja lärare i konst- och färdighetsämnen att ta i bruk bedömningskriterier och lärandemål i undervisningen
-
Utveckla modeller och god praxis för att främja bedömningsdialog som både uppmärksammar särdragen i konst- och färdighetsämnen och är experiment- och forskningsbaserade
-
Erbjuda en teori- och forskningsgrund för utveckling av kriteriebaserad bedömning
-
Stödja reflektion kring lärarens bedömningskunskap och den systematiska utvecklingen av bedömningen styrd av lärandemål och bedömningskriterier
-
Ge tid för peer learning och gemensam utveckling av bedömningen
Kursupplägg och -plan & tidpunkt: Två fortbildningsdagar på distans, tre självstudieperioder i MOOC–kursplattformen med distansträffar i smågrupp/lärarteam.
-
Kursarbetet inleds 17.1.2022 med föruppgift och självstudieperiod
-
Fortbildningsdagarna är må 14.2.2022 och må 14.3.2022, kl 9.30-16 via Zoom
-
Kursen avslutas 11.4.2022 efter sista självstudieperioden.
För att avlägga den här kursen framgångsrikt ska du delta i två fortbildningsdagar på nätet, göra uppgifterna i tre självstudieperioder på MOOC–kursplattformen samt arbeta i lärarteam.
Avgift: Avgiftsfri, finansieras av Utbildningsstyrelsen.
Kontaktuppgifter: Mia Skog, mia.skog@abo.fi.
Anmälan:
Anmälningstiden pågår till den 31.1.2022