Rahoittaa:

©2019 by National network for developing assessment literacy KAARO

HY__LP11_kasvaP_FI_B3____BW.jpg
Oulu_uni_logo_mv.png
AaltoYliopisto_logo_mv.png
UEF_eng_pysty_1_black.png
ulapland_MV_logo.png
aalogobasic4c_MV.jpeg

KAARO Helsinki

ETUSIVU

PROJEKTIT

TYÖRYHMÄ

TULE MUKAAN

OTA YHTEYTTÄ

KAARO Helsinki

KAARO Helsinki rakentaa opettajankouluttajien, opettajaksi opiskelevien ja opettajien arviointiosaamista. Arviointiosaamista lähdetään kehittämään läpäisevästi osana opettajan pedagogisia opintoja ja osana elinikäistä oppimista opettajien täydennyskoulutuksen kautta. Hanke tekee tiivistä yhteistyötä eri koulutusohjelmien, harjoittelukoulujen ja kenttäkoulujen kanssa ja rakentaa yhteistyönmalleja yhteiselle kehittämiselle. KAARO Helsinki mahdollistaa arviointiosaamisen kehittämisen yhdessä muiden kanssa ja tukee käytänteiden jakamista ja levittämistä, ajatusten herättämistä ja arvioinnin rakentamista uuden opetussuunnitelman oppimiskäsitystä tukevaksi.

 

KAARO Helsinki työryhmän jäsenet ovat mukana kehittämässä arvioinnin opetusta ja täydennyskoulutusta. KAARO Helsinki kokoaa tutkimustietoa ja tukee tutkimukseen perustuvaa arviointiosaamisen kehittämistä Helsingin yliopistossa. Yhtenä osana on arvioinnin käyttö oppimisstrategioiden ja oppimaan oppimisen tukena. 

OTA YHTEYTTÄ
RH_lukioarviointi (kopio).png

risto.hotulainen@helsinki.fi

Koulutuksen arviointikeskus, PL 9, 00014 Helsingin yliopisto

apulaisprofessori, johtaja, KAARO & Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA

Risto Hotulainen

Inkeri-200x300_edited.jpg

inkeri.ruokonen@helsinki.fi

Kasvatustieteiden osasto, PL 9, 00014 Helsingin yliopisto

varajohtaja, KAARO

maisterikoulutusohjelman johtaja, lehtori, Kasvatustieteiden osasto, Helsingin yliopisto

Inkeri Ruokonen

MT_lukioarviointi.png

marja.tamm@helsinki.fi

050-3119 302

Koulutuksen arviointikeskus, PL 9, 00014 Helsingin yliopisto

projektipäällikkö, KAARO

& Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA

Marja Tamm

Leather Camera

lotta.avelin@helsinki.fi

Koulutuksen arviointikeskus, PL 9, 00014 Helsingin yliopisto

projektisuunnittelija, KAARO

Lotta Avelin

Oppimisen ja osaamisen arviointi kaipaa petrausta perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa

Oppilaat pitävät arviointia tärkeänä, ja toivovat siltä erityisesti kannustavuutta. Oppilaat ja huoltajat ovat melko tyytyväisiä opettajien arviointityöhön. Arvioinnin ongelmana ovat erityisesti yksipuoliset menetelmät ja arvioinnin eri osapuolille epäselviksi jääneet arviointiperusteet.

Hyvä arviointi on monipuolista ja vuorovaikutteista

Mitä on hyvä arviointi: numeroita, kokeita, virheitä vai jotain ihan muuta?

Käänteinen arviointi

Tutustu käänteiseen arviointiin.

Arviointiraportti julkaistu

Karvi julkaisi Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen oppimisen ja osaamisen arvioinnin arviointiraportin.

Lukiodiplomi kaipaa kehittämistä

Lukiodiplomeita pitää kehittää, ja niiden suorittamisesta pitää olla hyötyä opiskelijalle.

Kokeilu

testataan testataan

Käänteinen arviointi2

Käänteinen arviointi haastaa perinteisen arviointikäsityksen. Käänteisessä oppimisessa keskeistä on oppilaan itseohjautuminen, yhteisöllisyys ja oppimaan oppiminen.

Varhennettu kieltenopetus

Uudistus on historiallinen: tuntijakoon kajotaan ensimmäistä kertaa peruskoulun historiassa.

Testilinkkaus

Testataan vielä kerran lsknväaojgbäab

Hyvä arviointi on monipuolista ja vuorovaikutteista

Mitä on hyvä arviointi: numeroita, kokeita, virheitä vai jotain ihan muuta? Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi selvitti opettajien, oppijoiden ja huoltajien näkemyksiä ja esitteli alustavia tuloksia tänään Educa-messuilla. OAJ ehdottaa arvioinnin tueksi tutoropettajia ja kansallista tukipankkia.