Videot ja podcastit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Linkit ja vinkit
Linkit ja vinkit
Arviointi mediassa

to 21. marrask.
|University of Eastern Finland
Opettajan arviointiosaamisesta koulun kehittämiseen
Mitä onkaan arviointiosaaminen?


Aika ja paikka
21. marrask. 2019 klo 9.00 – 22. marrask. 2019 klo 17.00
University of Eastern Finland, Yliopistokatu 2, 80100 Joensuu, Finland
Tapahtumainfo
Opettajan arviointiosaamisesta koulun kehittämiseen
Päivi Atjonen UEF
Arviointi on opettajille ja koulutusyksiköille merkittävä työväline ohjata oppilaiden, opiskelijoiden ja henkilöstön kehittymistä tavoitteiden suunnassa. Arviointi kiinnostaa kaikkia ja siinä halutaan menestyä, joten sen vipuvoimaa pedagogisessa ja organisatorisessa kehittämisessä kannattaa hyödyntää tietoisesti. Arviointia on aina ja kaikkialla, päiväkodeista yliopistoihin, Suomessa ja maailmalla, yksilöistä yhteisöihin. Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä arviointi puhututtaa laajasti niin tutkijoita, opettajia kuin koulutuspoliitikkoja. Opetushallitus täsmentää paraikaa päättöarvioinnin kriteerejä. Karvi on julkaissut uunituoretta tietoa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen arvioinnin tilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on vuonna 2018 rahoittanut mittavasti useita opettajien arviointiosaamisen kehittämishankkeita.
Mutta mitä onkaan arviointiosaaminen? Onko se arvon antamista? Liittyykö se uudenlaisten arviointimenetelmien kokeilemiseen? Tarkoittaako se digiloikkausta oppimisen ja osaamisen edistämisessä? Laajentaako se oppimisen kohdennetun tuen kaikkia koskevaksi? Kirkastaako se tavoitteiden ja kriteerien merkitystä arvioinnin kovana ytimenä? Edellyttääkö se koulun sisäisen tai siihen ulkoa kohdistuvan arvioinnin ymmärtämistä? Valaiseeko se, etteivät koulutusyksiköt muutu huippuyksiköiksi itsestään? Viisastaako se tarkastelemaan arviointia kriittisin silmälasein? Antaako se herkkyyttä kuunnella helposti sivuun jääviä osapuolia?
Tähän teemaryhmään ovat tervetulleita edelle kuvatun kaltaisten kysymyksien kanssa askaroivat tutkijat ja kehittäjät, jotka haluavat jakaa tietotaitoaan monimuotoisen arviointiosaamisen teemasta. Oppimistulosten tarkastelu ilman eksplisiittistä kytkentää opettajien arviointiosaamiseen ei sovellu tämän ryhmän profiiliin.