Videot ja podcastit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Seminaari ja koulutusmateriaalit
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Arviointi mediassa
Linkit ja vinkit
Linkit ja vinkit

KAARO Åbo
KAARO Åbo/Vaasa kehittää osahankkeessaan perustason materiaaleja opettajankoulutusta varten. Sen tuottaman materiaalin tarkoitus on kuvata erilaisia arviointimuotoja ja koulujen kannalta relevantteja arvioinnin käytänteitä. Materiaalissa tarkastellaan etenkin arvioinnin, oppilaitoksen kehittämisen ja pedagogisen johtajuuden suhdetta sekä koulu- että kuntatasoilla.
Lisäksi aineistossa tarkastellaan tarvetta selkeästi ilmaistulle, jaetulle arvopohjalle arviointi toteutettaessa. Selkeän arvopohjan lisäksi huomioidaan myös tietoisuus arvioinnin eettisestä ulottuvuudesta.
Åbo Akademi-Vaasan toisessa osahankkeessa (VOIMA) tarkastellaan, miten vanhempien osallisuutta koulun toimintakulttuurin kehittämisessä ja lapsen oppimisen arvioinnissa voidaan kehittää. Hankkeen tavoitteena on tarkastella lapsen koulunkäyntiä, kodin ja koulun yhteistyötä ja vanhempien osallisuutta koulun toiminnassa vanhempien näkökulmasta, erityisenä painopisteenä maahanmuuttajataustaisten lasten vanhemmat.
Tämän osahankkeen lähtökohtana on Vanhempien barometri 2018 tulokset. Tuloksia hyödynnetään vanhempien ja opettajien/rehtoreiden fokusryhmissä. Tulosten pohjalta laaditaan suosituksia siitä, kuinka vanhempien osallisuutta koulun toimintakulttuurin ja oppilaiden oppimisen arvioinnin kehittämisessä voidaan vahvistaa. Barometrissä ja fokusryhmäkeskusteluissa saatuja tuloksia hyödynnetään Kaaro- verkoston täydennyskoulutuksissa (MOOCeissa).
_ _ _
KAARO Åbo/Vasa utvecklar grundmaterial för lärarutbildningen för att kunna beskriva design och tillvägagångssätt för utvärdering på skolnivå. Materialet inkluderar beskrivning av relationen skolbaserad utvärdering, skolutveckling och pedagogiskt ledarskap på skol- och kommunnivå, samt belyser hur utvärderingsprocessen behöver en uttalad värdegrund och medveten hantering av etiska aspekter vid genomförandet av utvärderingen.
VOIMA – Föräldrarna som resurs i utvärderingen
I projektet stöd för positiv integration utvecklas handlingsmodeller för utvärdering av samarbetet mellan hem och skola, särskilt ur perspektivet hos föräldrar med invandrarbakgrund. Som utvärderingsdata används Finlands Föräldraförbunds och Förbundet Hem och Skolas Föräldrabarometer 2018, som har översatts till de 12 främmande språk som allmännast talas i Finland (arabiska, somaliska, kurdiska, persiska, vietnamesiska, swahili, ryska, estniska, bosniska, bulgariska, albanska och engelska). I ljuset av resultaten från de kollaborativa erfarenheterna ges rekommendationer för samarbetet mellan hem och skola som stöd för skolornas och lärarnas utvecklingsarbete.
Ota yhteyttä
Michael Uljens

KAARO Åbo
professor, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo akademi
KAARO Åbo / Vaasa työryhmä

Janne Elo
KAARO Åbo
Universitetslärare
Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier
Åbo Akademi

Elisabet Backlund-Kärjenmäki
KAARO Åbo
Vasa övningsskola, Åbo Akademi
Rektor för den grundläggande utbildningen
Michael Uljens

KAARO Åbo
professor, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo akademi