KAARO Åbo / Vaasa

KAARO Åbo / Vaasa
KAARO Åbo kehittää osahankkeessaan perustason materiaaleja opettajankoulutusta varten. Sen tuottaman materiaalin tarkoitus on kuvata erilaisia arviointimuotoja ja koulujen kannalta relevantteja arvioinnin käytänteitä. Materiaalissa tarkastellaan etenkin arvioinnin, oppilaitoksen kehittämisen ja pedagogisen johtajuuden suhdetta sekä koulu- että kuntatasoilla. Lisäksi aineistossa tarkastellaan tarvetta selkeästi ilmaistulle, jaetulle arvopohjalle arviointi toteutettaessa. Selkeän arvopohjan lisäksi huomioidaan myös tietoisuus arvioinnin eettisestä ulottuvuudesta.
Åbo Akademi-Vaasan toisessa osahankkeessa (VOIMA) tarkastellaan, miten vanhempien osallisuutta koulun toimintakulttuurin kehittämisessä ja lapsen oppimisen arvioinnissa voidaan kehittää. Hankkeen tavoitteena on tarkastella lapsen koulunkäyntiä, kodin ja koulun yhteistyötä ja vanhempien osallisuutta koulun toiminnassa vanhempien näkökulmasta, erityisenä painopisteenä maahanmuuttajataustaisten lasten vanhemmat. Tämän osahankkeen lähtökohtana on Vanhempien barometri 2018 tulokset. Tuloksia hyödynnetään vanhempien ja opettajien/rehtoreiden fokusryhmissä. Tulosten pohjalta laaditaan suosituksia siitä, kuinka vanhempien osallisuutta koulun toimintakulttuurin ja oppilaiden oppimisen arvioinnin kehittämisessä voidaan vahvistaa. Barometrissä ja fokusryhmäkeskusteluissa saatuja tuloksia hyödynnetään Kaaro- verkoston täydennyskoulutuksissa (MOOCeissa).