Arviointikriteerit ja oppimisen tavoitteet 5op -kurssi
KEVÄT 2021
Tervetuloa mukaan kurssille!

KURSSIn yleisesittely
Kohderyhmä: erityisesti perusopetuksen aineenopettajat ja aineenopettajaopiskelijat
Kurssin toteutus: Kolme koulutusiltapäivää verkossa (3 x 3h) sekä harjoitukset MOOC-verkkokurssialustalla
Kurssikuvaus: Kurssi johdattaa opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiaan uudistuneen opetussuunnitelman arviointiluvun sekä uudistuneiden päättöarvioinnin kriteerien avulla. Kurssilla perehdytään tarkemmin oppiaineryhmittäin päättöarvioinnin kriteereihin, mikä tukee kriteeriperustaisen arvioinnin toteuttamista perusopetuksen arjessa. Kurssin kantavia teemoja ovat yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus arviointityön perustana.
Kurssin suorittaminen: Kolmeen koulutusiltapäivään osallistuminen verkossa (3x3h), ennakkotehtävä, kolme tehtävää ja vertaiskeskustelua MOOC-verkkokurssialustalla
KURSSIN aikataulu ja rakenne
1. osio
-
päättöarvioinnin kriteerit
-
oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
-
Etelä- ja Lounais-Suomi: ti 16.2. klo 13–16 TAI to 18.2. klo 13–16
-
Itä-, Sisä- ja Länsi-Suomi: ti 16.2. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Jyväskylän alueen opettajille) TAI to 18.2. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Kuopion ja Joensuun alueen opettajille).
-
Pohjois-Suomi ja Lappi: ma 8.2. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Oulun alueen opettajille) TAI ti 9.2. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Rovaniemen alueen opettajille).
2. osio
-
oppiainekohtainen arvioinnin ja päättöarvioinnin kriteerien tarkastelu
-
matematiikka: ma 15.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Leo Pahkin (OPH) ja Päivi Portaankorva-Koivisto
-
suomen / ruotsin kieli ja kirjallisuus sekä suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus: ti 16.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Minna Harmanen (OPH) ja Maria Ahlholm
-
maantieto, biologia ja terveystieto: ke 17.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Hanna Pohjonen (OPH) ja Tiina Lehtinen
-
historia ja yhteiskuntaoppi: to 18.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Anna Veijola ja Jukka Rantala
-
vieraat kielet ja toinen kotimainen kieli: ma 22.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Annamari Kajasto (OPH) ja Kaisa Hahl
-
kemia ja fysiikka: ti 23.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Teijo Koljonen (OPH) ja Jarkko Lampiselkä
-
eri uskonnot ja elämänkatsomustieto: to 25.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Kati Mikkola (OPH), Eero Salmenkivi ja Eveliina Telkki
3. osio
-
arviointikriteerit osana monipuolista arviointia, arviointimenetelmiä ja tehtäviä
-
oppimisen tavoitteet ja tehtävistä annettava palaute
-
Etelä- ja Lounais-Suomi: ti 20.4. klo 13–16 TAI to 22.4. klo 13–16
-
Itä-, Sisä- ja Länsi-Suomi: ke 14.4. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Jyväskylän alueen opettajille) TAI to 15.4. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Kuopion ja Joensuun alueen opettajille).
-
Pohjois-Suomi ja Lappi: ma 12.4. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Rovaniemen alueen opettajille) TAI ti 13.4. klo 13–16 (suositellaan erityisesti Oulun alueen opettajille).
KURSSIN TAVOITTEEt
-
antaa teoria- ja tutkimuspohjaa arvioinnin kriteeripohjaiselle kehittämiselle
-
tukea arvioinnin yhdenmukaistamista tukevaa kehitystä perusopetuksessa
-
tarjota arviointiosaamisen reflektointiin ja kehittämiseen ja vertaisoppimiseen aikaa
-
tukea uudistuneiden päättöarvioinnin kriteerien käyttöönottoa osaksi omaa arviointityötä
Kurssin sisältö
-
oppimistavoitteet ja arviointikriteerit arvioinnin perustana
-
arvioinnin yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus
-
kriteeriperustaisen arvioinnin suunnittelu ja toteutus
-
oppimistavoitteiden ja arviointikriteerien sanoittaminen oppilaalle ja huoltajalle
-
uudistuneet päättöarvioinnin kriteerit oppiaineissa
-
tavoitteiden vuosiluokkaistaminen
-
oppimisen tavoitteet ja tehtävistä annettava palaute
-
monipuoliset arviointimenetelmät

-
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (2014), Opetushallitus
-
Perusopetuksen arviointiluku 6, 10.2.2020., Opetushallitus
-
Arviointia toteuttamassa: näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin (2017) Eija Kauppinen (toim.) & Erja Vitikka (toim.) Opetushallitus
-
Ajattelun taidot ja oppiminen (2016) Irmeli Halinen; Risto Hotulainen; Eija Kauppinen; Päivi Nilivaara; Asta Raami; Mari-Pauliina Vainikainen, PS-kustannus
-
”Että tietää missä on menossa” Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa (2019). Päivi Atjonen, Heikki Laivamaa, Anne Levonen, Sirpa Orell, Mikko Saari, Katriina Sulonen, Marja Tamm, Päivi Kamppi, Nina Rumpu, Risto Hietamaa, Jaakko Immonen. Julkaisut 7:2019. KARVI
kurssikirjallisuus
Kouluttajat
Marja Tamm
päivi atjonen
ritva mertaniemi
sari harmoinen
risto hotulainen
päivi ruotsalainen
Mia skog
tarja tuomainen
Anniina Kämäräinen
jaakko väisänen
tiina komulainen
SUsanna kaitera
Melina LukkarineN
Aleksi heikola

Projektipäällikkö
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO
Projektisuunnittelija
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO