Asset 4_edited.png

Arviointi oppimisen tukena ja osaamisen vahvistajana

Arviointikriteerit ja oppimisen tavoitteet 5op -kurssi 
KEVÄT 2021
Tervetuloa mukaan kurssille!

KURSSIn yleisesittely

Kohderyhmä: erityisesti perusopetuksen aineenopettajat ja aineenopettajaopiskelijat

 

Kurssin toteutus: Kolme koulutusiltapäivää verkossa (3 x 3h) sekä harjoitukset MOOC-verkkokurssialustalla


Kurssikuvaus: Kurssi johdattaa opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiaan uudistuneen opetussuunnitelman arviointiluvun sekä uudistuneiden päättöarvioinnin kriteerien avulla. Kurssilla perehdytään tarkemmin oppiaineryhmittäin päättöarvioinnin kriteereihin, mikä tukee kriteeriperustaisen arvioinnin toteuttamista perusopetuksen arjessa. Kurssin kantavia teemoja ovat yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus arviointityön perustana.

Kurssin suorittaminen: Kolmeen koulutusiltapäivään osallistuminen verkossa (3x3h), ennakkotehtävä, kolme tehtävää ja vertaiskeskustelua MOOC-verkkokurssialustalla

KURSSIN aikataulu ja rakenne

 

 

 

 

 

 

 

 

1. osio

  • päättöarvioinnin kriteerit

  • oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kriteerit

  • Etelä- ja Lounais-Suomi: ti 16.2. klo 1316 TAI to 18.2. klo 1316 

  • Itä-, Sisä- ja Länsi-Suomi: ti 16.2. klo 1316 (suositellaan erityisesti Jyväskylän alueen opettajille) TAI to 18.2. klo 1316  (suositellaan erityisesti Kuopion ja Joensuun alueen opettajille).

  • Pohjois-Suomi ja Lappi: ma 8.2. klo 1316 (suositellaan erityisesti Oulun alueen opettajille) TAI ti 9.2. klo 1316 (suositellaan erityisesti Rovaniemen alueen opettajille).

2. osio

  • oppiainekohtainen arvioinnin ja päättöarvioinnin kriteerien tarkastelu

  • matematiikka: ma 15.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Leo Pahkin (OPH) ja Päivi Portaankorva-Koivisto

  • suomen / ruotsin kieli ja kirjallisuus sekä suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus: ti 16.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Minna Harmanen (OPH) ja Maria Ahlholm

  • maantieto, biologia ja terveystieto: ke 17.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Hanna Pohjonen (OPH) ja Tiina Lehtinen

  • historia ja  yhteiskuntaoppi: to 18.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Anna Veijola ja Jukka Rantala

  • vieraat kielet ja toinen kotimainen kieli: ma 22.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Annamari Kajasto (OPH) ja Kaisa Hahl

  • kemia ja fysiikka: ti 23.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Teijo Koljonen (OPH) ja Jarkko Lampiselkä

  • eri uskonnot ja elämänkatsomustieto: to 25.3.2021 klo 13-16, asiantuntijoina Kati Mikkola (OPH), Eero Salmenkivi ja Eveliina Telkki

3. osio

  • arviointikriteerit osana monipuolista arviointia, arviointimenetelmiä ja tehtäviä

  • oppimisen tavoitteet ja tehtävistä annettava palaute​

  • Etelä- ja Lounais-Suomi: ti 20.4. klo 1316 TAI to 22.4. klo 1316​

  • Itä-, Sisä- ja Länsi-Suomi: ke 14.4. klo 1316 (suositellaan erityisesti Jyväskylän alueen opettajille) TAI to 15.4. klo 1316 (suositellaan erityisesti Kuopion ja Joensuun alueen opettajille).

  • Pohjois-Suomi ja Lappi: ma 12.4. klo 1316 (suositellaan erityisesti Rovaniemen alueen opettajille) TAI ti 13.4. klo 1316 (suositellaan erityisesti Oulun alueen opettajille).

KURSSIN TAVOITTEEt

  • antaa teoria- ja tutkimuspohjaa arvioinnin kriteeripohjaiselle kehittämiselle

  • tukea arvioinnin yhdenmukaistamista tukevaa kehitystä perusopetuksessa

  • tarjota arviointiosaamisen reflektointiin ja kehittämiseen ja vertaisoppimiseen aikaa

  • tukea uudistuneiden päättöarvioinnin kriteerien käyttöönottoa osaksi omaa arviointityötä

Kurssin sisältö

 

  • oppimistavoitteet ja arviointikriteerit arvioinnin perustana

  • arvioinnin yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus

  • kriteeriperustaisen arvioinnin suunnittelu ja toteutus

  • oppimistavoitteiden ja arviointikriteerien sanoittaminen oppilaalle ja huoltajalle

  • uudistuneet päättöarvioinnin kriteerit oppiaineissa

  • tavoitteiden vuosiluokkaistaminen

  • oppimisen tavoitteet ja tehtävistä annettava palaute

  • monipuoliset arviointimenetelmät​​​​​

 
 
  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (2014), Opetushallitus

  • Perusopetuksen arviointiluku 6, 10.2.2020., Opetushallitus

  • Arviointia toteuttamassa: näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin (2017) Eija Kauppinen (toim.) & Erja Vitikka (toim.) Opetushallitus

  • Ajattelun taidot ja oppiminen (2016) Irmeli Halinen; Risto Hotulainen; Eija Kauppinen; Päivi Nilivaara; Asta Raami; Mari-Pauliina Vainikainen, PS-kustannus

  • ”Että tietää missä on menossa” Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa (2019). Päivi Atjonen, Heikki Laivamaa, Anne Levonen, Sirpa Orell, Mikko Saari, Katriina Sulonen, Marja Tamm, Päivi Kamppi, Nina Rumpu, Risto Hietamaa, Jaakko Immonen. Julkaisut 7:2019. KARVI

kurssikirjallisuus

Kouluttajat

Marja Tamm

päivi atjonen

ritva mertaniemi

sari harmoinen

risto hotulainen

päivi ruotsalainen

Mia skog

tarja tuomainen

Anniina Kämäräinen

jaakko väisänen

tiina komulainen

SUsanna kaitera

Melina LukkarineN

Aleksi heikola

 

marja tamm

Projektipäällikkö

Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO

 

Melina lukkarinen

Projektisuunnittelija

Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO

LISÄTIETOJA

HY__LP11_kasvaP_FI_B3____BW.jpg
AaltoYliopisto_logo_mv.png
UEF_eng_pysty_1_black.png
ulapland_MV_logo.png
aalogobasic4c_MV.jpeg
Rahoittaa:
OKM_FI_2rivi_logot_ISO._läpinäkyvä.png
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

©2021 by Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO