top of page

Arviointi pedagogisena työvälineenä lukiossa 5 op -verkkokurssi 

​

Kohderyhmä: Lukion opettajat ja opettajaopiskelijat. 

 

Kurssin toteutus: Kurssi on käynnissä DigiCampuksen MOOC-oppimisympäristössä. Osallistujat voivat suorittaa kurssia joustavasti oman aikataulunsa mukaan. Kurssi on osallistujille maksuton.

 

Kurssikuvaus: Arviointi pedagogisena työvälineenä lukiossa -verkkokurssi johdattaa opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiosaamistaan ja -käytänteitään. Kurssilla tutustutaan arviointia ja oppimista määritteleviin teorioihin ja opitaan yhdessä soveltamaan teorioita omaan opetustyöhön. Kurssilla rakennetaan arviointiosaamisen kehittämissuunnitelmaa ja käydään vertaisverkkokeskusteluja, joissa arviointikäytänteitä tarkastellaan yhdessä. 

​

Kurssin tavoitteet: 

  • antaa teoria- ja tutkimuspohjaa opettajien arviointikäytänteiden kehittämiselle

  • tukea arvioinnin monipuolisia käytänteitä ja arviointikäytänteiden kehittämistä

  • tarjota vertaisoppimiselle aikaa opettajien yhteisen arviointikeskustelun alustana

​

​​Kurssin sisältö:

  • ​johdatus arvioinnin teorioihin

  • kasvun ajattelumalli arvioinnissa

  • oppimaan oppiminen ja arviointi

  • ajattelutaitojen ja oppimisstrategioiden tukeminen arvioinnilla

  • arviointi oppimisen tukena

  • itse- ja vertaisarviointi

  • portfoliot arvioinnissa

  • digitaalinen arviointi


Kurssin suorittaminen: Kurssimateriaaleihin perehtyminen, kolme vertaisverkkokeskustelua ja kurssitehtävä. Kurssi arvioidaan asteikolla täydennettävä / hyväksytty.

​

Kouluttajat: Päivi Atjonen, Sari Harmoinen, Susanna Kaitera, Tarja Tuomainen ja Marja Tamm.


Lisätietoja: Marja Tamm, 050 3119 302, marja.tamm@helsinki.fi

​

Ilmoittautuminen: Ei käynnissä

bottom of page